Początki i współczesność rynku pomp ciepła
Nowoczesna technologia i popularność pomp ciepła sprawiła, że w ostatnim czasie rynek ten stał się prężnie rozwijającą gałęzią przemysłu. Liczba sprzedawanych urządzeń z roku na rok wzrasta, a dotacje na pompy ciepła są szeroko reklamowane w każdy możliwy sposób, w tym na portalach internetowych i mediach społecznościowych.
Działając w branży od lat, bo pierwszą pompę ciepła zainstalowaliśmy już w roku 2008, mamy duże porównanie, jak kształtował się rynek w zasadzie od początku. Były to czasy zupełnie inne, konsumenci decydujący się na zmianę źródła ogrzewania nie mieli możliwości posiłkowania się dodatkowymi źródłami finansowania. Drugą kwestią jest to, że były to czasy, gdy instalacje fotowoltaiczne w zasadzie były jeszcze niedostępne.
W ostatnim czasie profil rynku dość mocno się zmienił, a pompy ciepła stały się towarem deficytowym. Dzięki specjalnym programom i możliwości pozyskania dofinansowania, pompy są pożądanym rozwiązaniem. Szczególnie na duże zmiany i niepewność cen i dostępu do paliwa gazowego.
Model marketingu na początku funkcjonowania branży pomp ciepła i napotkane trudności
Gdy urządzenia zyskiwały na popularności z Chin, dostarczono bardzo dużą ilość pomp ciepła. Spowodowało to konieczność szybkiego i sprawnego pozyskania klientów, chętnych do ich montażu. Początkowo podaż była zdecydowanie większa niż popyt, w związku z czym handlowcy szkoleni byli w taki sposób, aby mocno zwiększyć sprzedaż. Zarówno sprzedaż pomp ciepła, jak i fotowoltaiki stała się uporczywa dla klientów – na pewnym etapie chyba każdy doświadczył sytuacji, w której otrzymał telefon w sprawie pompy ciepła, nieraz nawet w weekendy, święta już z samego rana.
Początki były trudne, a wiele podmiotów dążyło do sprzedaży pomp ciepła po to, aby uzyskać dotację, zapominając o rzeczywistych potrzebach i oczekiwaniach klientów. Działy marketingu roztaczały przed potencjalnym kontrahentem wizję rezygnacji z uciążliwego pieca węglowego, wygodę czy o wiele niższe rachunki związane z ogrzewaniem, a realia dość mocno odbiegały od rzeczywistości.
Dużym problemem była sytuacja, że pierwsze urządzenia nie posiadały tak dokładnych kart technicznych jak obecnie, trudności pojawiały się w chwili, gdy konieczne było wykonanie serwisu. Dużym wyzwaniem był także dostęp do części zamiennych. Nagły wzrost zainteresowania urządzeniami sprawił, że konieczne było przeszkolenie kolejnych osób, które zajmowałyby się instalowaniem i serwisem. Obecnie coraz częściej zdarza się, że zwracają się do nas klienci innych podmiotów, którzy zdecydowali się na założenie pompy ciepła, natomiast w chwili, gdy konieczne jest wykonanie regulacji, serwisu czy przeglądu, osoby zniknęły, a klient został pozostawiony sam sobie.
Najczęstsze problemy, z jakimi zgłaszają się do nas klienci innych podmiotów
Pompy ciepła to rozwiązania zyskujące popularność na całym świecie. Są wydajne, wygodne i działają z korzyścią dla środowiska. Doskonale poradzą sobie z ogrzaniem budynku energooszczędnego, nawet przy niskich temperaturach. Nie każdy wie, że w krajach skandynawskich jest to jedno z popularniejszych źródeł ciepła, ale jego skuteczność zależy od właściwego dopasowania. Skandynawskie warunki są dość trudne, dlatego wybrać trzeba urządzenia wysokiej jakości, właściwie wyregulowane przez specjalistów, posiadających zarówno wiedzę, jak i doświadczenie w branży.
W Polsce instalacja urządzeń wykonywana była często przez osoby nieposiadające odpowiednich kompetencji. Niestety fakt ten sprawia, że do dzisiaj sporo użytkowników negatywnie wypowiada się o urządzeniach, podkreślając, że są to nieekonomiczne, awaryjne rozwiązania. Jeszcze dużo czasu upłynie, zanim dobrej jakości pompy, instalowane i serwisowane przez fachowców pozwolą na zmianę poglądów konsumentów.
Wbrew pozorom klientów niezadowolonych z dotychczasowego działania pomp i obsługi przez macierzystą firmę zgłasza się do nas w ostatnim czasie dość sporo.
Pompy ciepła to rozwiązania zaawansowane technicznie, dużo bardziej niż klasyczne piece na pellet lub gazowe. Użytkownicy pomp ciepła uzyskują bardzo precyzyjne informacje o zużyciu prądu oraz ilości pozyskanego ciepła. Dane te pozwalają również skontrolować czy urządzenie działa poprawnie. Tu nie ma miejsca na niedociągnięcia, wszystko musi zostać skonfigurowane perfekcyjnie i odpowiednio do indywidualnych potrzeb danego budynku.
Aby uniknąć niedomówień, osoby odpowiedzialne za sprzedaż urządzeń, powinny dostarczać rzetelnych i sprawdzonych informacji technicznych o wybranym modelu pompy, w tym o przybliżonym zużyciu energii oraz sposobie działania. Mimo dużej wygody i popularności trzeba mieć świadomość, że pompy ciepła nie sprawdzą się w każdym domu. Dlatego też decydując się na dotację na zakup pompy ciepła, należy dokładnie sprawdzić informacje podawane przez instalatorów, weryfikować przedstawione dane, aby uniknąć problemów w przyszłości. Dużą uwagę należy zwrócić także na to, aby proponowane przez firmę urządzenia były dobrej jakości. Odpowiednie certyfikaty, marka, a także kompetentny instalator to gwarancja, że urządzenie będzie optymalnie dobrane.