PHOTO-2023-11-17-08-12-27

04 maja 2023

Skuteczny serwis pompy ciepła – o co chodzi?

Spis treści

Pompa ciepła, aby działała skutecznie i ekonomicznie musi być właściwie dobrana i wyregulowana. Koniecznie należy wziąć indywidualne czynniki danego obiektu, ale nie można też zapominać o regularnym serwisowaniu. Dlaczego jest to tak ważne?

Skuteczny serwis pomp ciepła

O skutecznym serwisie pomp ciepła mówić można w dwóch aspektach: formalnym oraz technicznym. Tylko wtedy przeprowadzony serwis można uznać za prawidłowy i skuteczny. Jako dowód przytoczyć można opinie usłyszane przez klientów, którzy mimo że korzystali z usług certyfikowanego instalatora i serwisanta, obserwują, że pojawiające się problemy nie zostały rozwiązane. Warto uświadomić sobie, że zdobycie odpowiedniego certyfikatu wcale nie jest takie trudne. Wystarczy dwudniowe szkolenie oraz uprawnienia np. gazowe. Całe szkolenie kończy się testem końcowym. Po jego zaliczeniu uzyskać można certyfikat autoryzacji.

Formalny aspekt serwisu pomp ciepła

W czasie szkolenia uczestnicy uzyskują podstawową wiedzę dotyczącą potencjalnych awarii i sposobów, w jaki można sobie z nimi poradzić. Mają też wiedzę dotyczącą postępowania w sytuacji wystąpienia skomplikowanych awarii oraz procedur obowiązujących podczas wykonywania zgłoszeń gwarancyjnych. Po ukończonym szkoleniu osoba uzyskuje dostęp do portalu gwarancyjnego, aby móc samodzielnie zgłaszać usterki. Na uwagę zasługuje fakt, że wielu producentów, w tym Mitsubishi, aby uwzględnić ewentualne problemy ze sprzętem wymaga, aby zarówno montaż, naprawy, jak i wszystkie serwisy wykonywane były przez podmiot posiadający odpowiednie certyfikaty. Każde działanie musi być też odnotowane w serwisie, na portalu gwarancyjnym. Jeśli dojdzie do awarii, wówczas obowiązkiem firmy jest zgłaszanie problemów. To również przez portal powinny być zamawiane części zamienne.

Techniczny aspekt skutecznego serwisu

O ile aspekt formalny jest bardzo klarowny, o tyle w przypadku kwestii technicznych obserwuje się spore rozbieżności. Różnice obserwuje się w zasadzie na każdym etapie, zaczynając od kosztu wykonania usługi, sposobu wykonania serwisu, po kolejne tematy. Wszystko zależy od polityki firmy serwisowej, posiadającej odpowiedni certyfikat.

Dużym problemem jest to, że szkolenie potwierdzające kwalifikacje (uzyskanie certyfikatu), trwa zaledwie dwa dni. Jest to czas, w ciągu którego ciężko jest zdobyć odpowiednią wiedzę, pozwalająca na skuteczne rozwiązywanie wszystkich pojawiających się problemów.

W modelu biznesowym budowanym przez markę Mitsubishi istotą jest wzajemne wsparcie. Firma instalująca pompy ciepła ma znać się na tym co robi, aby jak najlepiej i na każdym etapie pomagać klientowi. Natomiast zadaniem dystrybutora sprzętu jest odpowiednie wsparcie instalatora.

Serwis pomp ciepła – nasze doświadczenia

Instalacją pomp ciepła zajmujemy się już od 2008 r. Jest to czas, w którym zdobyliśmy ogromną wiedzę i doświadczenie w pracy z pompami ciepła marki Mitsubishi. Ogrom wiedzy praktycznej jest zdecydowanie większy niż to, co omawiane jest podczas wspomnianego dwudniowego szkolenia.

Jako instalator zajmujemy się również corocznym przeglądem pomp ciepła, co pozwoliło nam wypracować skuteczny schemat postępowania. Wykonujemy skrupulatne badanie, w którym łącznie sprawdzamy szereg interesujących nas parametrów. Ważnym źródłem wiedzy są dla nas dane zapisane na kartach SD serwisowanych urządzeń.

Brak uprawnień i wynikające z tego tytułu problemy

Nie wszystkie firmy zajmujące się instalacją pomp ciepła posiadają odpowiednie uprawnienia. Jest to sytuacja wysoce problematyczna. Dlaczego? Ponieważ producent wymaga szczegółowego uzupełniania danych na portalu gwarancyjnym. Informacje o tym zamieszczone są w karcie gwarancyjnej, generowanej podczas przekazania protokołu uruchamiania. Brak odpowiednich adnotacji sprawia, że klienci są stratni, a ewentualne problemy mogą nie zostać uznane przez producenta.

Warto pamiętać, że to instalator odpowiada zarówno za urządzenie, jak i jego instalację. Dlatego też rolą inwestora jest przede wszystkim wybranie specjalisty nie tylko z wiedzą, ale też odpowiednimi uprawnieniami. Posiadanie certyfikatu można dość łatwo sprawdzić, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji.

Picture of Karol Czyżewicz

Karol Czyżewicz

-absolwent Politechniki Warszawskiej o specjalności Wentylacja-Klimatyzacja.
-absolwent Akademii Górniczo Hutniczej o specjalności Energetyka Odnawialna
-mistrz budownictwa pasywnego
-audytor certyfikatu ZIELONYDOM
-audytor certyfikatu szczelności budynku
-audytor certyfikatu termowizji budynku

Utwórzmy razem Twoją ofertę.