Urządzenie mechaniczne źle działa – jakie mogą być tego przyczyny?
Każde, nawet najnowocześniejsze, urządzenie mechaniczne może ulec awarii. Nie ma rzeczy niezniszczalnych i takich, które się nie psują. Taka już ich uroda. Wie o tym każdy z nas, gdyż codzienne funkcjonowanie nie może się obyć bez szeregu różnych pomocy – czy to w kuchni, w warsztacie, czy w innych miejscach. Prawdopodobieństwo takiego zdarzenia zwiększa się, jak urządzenie ma pewne wady, na przykład jest kiepskiej jakości. Może też tak się stać, jak ma wadę fabryczną lub defekt wieku młodzieńczego. Może też nie jest używane zgodnie z przeznaczeniem, co skraca jego żywot i wystawia go na różne usterki. A im ich więcej, tym gorzej. Zdarza się niejednokrotnie, że jest źle zainstalowane i od początku występują z nim liczne problemy. Podstawą wszelkich awarii jest jednak brak serwisowania. Wniosek jest więc taki, że jeśli będziemy je serwisować, ograniczymy ryzyko awarii do minimum.
Za jakie zadania odpowiada serwisant?
Ma to szczególnie znaczenie w przypadku zaawansowanych technologii jak pompa ciepła, klimatyzator czy rekuperacja. Brak serwisu może mieć bardzo negatywne skutki, prowadząc do poważniejszych problemów. Pompa ciepła może i jest bezobsługowa, nie wymagając od użytkownika żadnych prac konserwacyjnych, lecz jak wszystkie urządzenia, potrzebuje regularnego serwisowania. Zapewnia to jej dłuższą żywotność i lepsze, efektywniejsze funkcjonowanie. Serwisant sprawdzi to, co najważniejsze, czyli prawidłowość działania wszystkich elementów. Oceni zużycie filtrów, przeprowadzi niezbędną kontrolę (szczelności układu chłodniczego, ciśnienia), przekona się, jak zawilgocony jest czynnik chłodzący, wykona test czujników, bezpieczników itp. Takich zadań jest bardzo dużo, nie inaczej przedstawia się to w przypadku klimatyzatora, rekuperacji czy podobnych mechanizmów. Każde urządzenie ma takie układy, które bez regularnego serwisu mogą działać coraz gorzej. Nieprzypadkowo tak ważna jest pomoc serwisanta, ale powstaje pytanie, jaki powinien być serwis pomp ciepła? Serwis centralny czy lokalny? Przeanalizujmy to zagadnienie.
Serwis centralny czy lokalny? Jakie są tu różnice?
Trzeba zauważyć, że serwis centralny to najczęściej serwis dystrybutora (lub ewentualnie firmy współpracujące), więc za przebieg prac odpowiada dystrybutor. Organizuje je i de facto wszystko od niego zależy. Dla klienta to trochę niejasne, bo nie wie dokładnie, kim będzie serwisant i jak te zadania będą przebiegać. Inaczej to wygląda w sytuacji lokalnego serwisanta, z którym mieliśmy już wcześniej kontakt podczas instalacji urządzenia. To właśnie instalator pomp ciepła jest później serwisantem. Znamy go więc dobrze, on zaś wie dobrze, z jakim urządzeniem ma do czynienia, bo skoro je instalował, to łatwiej mu przeprowadzić serwisowe zadania. Co więcej, pracownicy z serwisów centralnych mają niezbędną wiedzę i są po szkoleniach serwisowych, lecz często to osoby pracujące w tym zawodzie niedługi czas. A doświadczenie ma tu ogromne znaczenie. Jak więc widzimy, lokalny serwisant, który jest sprawdzony, zwłaszcza wtedy, gdy instalował u nas pompę ciepła czy klimatyzator to najlepsza opcja. Jeśli nie jest zaś zweryfikowany, nie mamy pewność, czy poradzi sobie z zadaniem. I w tej sytuacji pozostanie nam zwrócić się do serwisu centralnego, ale też nie wiadomo, jak sprawy się dalej potoczą i czy kilkuletnia gwarancja będzie dalej obowiązywać.
Pamiętajmy więc, żeby rozważnie podejść do tematu, nie tylko podczas kupna urządzenia, ale i wybierając serwis. To kluczowe zagadnienie decydujące o tym, jak będzie sprawował się sprzęt.